Hreflang Etiketi Nedir, Nasıl Kullanılır? Hreflang Kullanımında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Hreflang Etiketi Nedir?

Web sitesinde birden fazla dilde içerik bulunuyorsa, hreflang etiketi kullanılması gerekir. Birden çok dilde içeriği olan bir web sitesi sahibi; arama motorlarının, insanları kendi dillerinde olan içeriklere yönlendirmesini ister.

Kullanılacak Hreflang ile, hedef kitlenizin kendi dilinde olan sayfalara ulaşmasını sağlayabilirsiniz. Bunun için konusunda uzman ve deneyimli Seorative uzmanları, Hreflang nedir, nasıl kullanılır, kullanırken nelere dikkat edilmelidir konularında, sizlere bir ışık tutuyor.

Hreflang Etiketi Nedir?

Birden fazla dile sahip içerikleri bulunan site sahipleri, Hreflang nedir konusu merak edebilir. Hreflang; her bir URL için, dili ve coğrafi bölgeyi belirten Html öznitelik etiketi olarak tanımlanır.

Böylece Google, hreflang etiketi kullanılan sitelerde, kullanıcıların ülke ve dil seçeneklerine göre arama sonuçlarına ulaşmasına olanak tanır. 

Hreflang Etiketi Kullanımı SEO için Neden Önemlidir?

Dil ve bölgesel hedeflemelerinizi arama motorlarının doğru bir şekilde anlayabilmesi için hreflang etiketinin kullanılması büyük önem taşır. Arama motorlarının sonuçları kullanıcıların konuştukları dile ve bulundukları coğrafyaya göre listeledikleri herkes tarafından bilinen bir gerçektir. Hreflang etiketleri sayesinde siz de sayfanızın hangi dilde olduğunu arama motorlarına bildirmiş olursunuz.

Hreflan etiketinin bir diğer faydası ise kopya içeriğin önüne geçmesidir. Hreflang etiketi kullanmayan bir siteyi farklı URL’ler kullanarak başka bir ülkeye yönlendirdiğinizde arama motorları bu sitelerin birbirinden ayrı ve kopya siteler olduğunu düşünerek size sıralamalara girememe gibi cezalar verebilir. Bu gibi sorunlarla karşılaşmamak için her bir sayfanıza hreflang etiketi koymanız büyük taşımaktadır.

Hreflang Etiketi Nasıl Kullanılır?

Google’da hreflang etiketi, üç farklı yolla uygulanabilir.

  • Sayfanın Html başlığında bağlantı olarak
  • Http üstbilgisinde (html dosyası olmayan)
  • XML site haritasında

Hreflang etiketi kullanımı için, bu üç seçenekten bir tanesinin seçilmesi gerekir. Hreflang etiketi, uluslararası boyutta bir web sitesinin SEO’nun en önemli alanıdır ve bilinmesi gereken bir özelliktir.

Önerilen Yazı: HTML Nedir, Nasıl Kullanılır? HTML Ne İşe Yarar?

Html hreflang etiketi uygulamak, en hızlı ve kolay yoldur. Yapılması gereken tek şey, web sayfasının <head> etiketine, herhangi bir uygun hreflang etiketi eklemektir. İngilizce bir sayfaya İtalyanca bir sayfa eklemek için, hreflang etiketi şu şekilde olmalıdır;

Hreflang etiketini http üstbilgilerine uygulama işleminde; Html olmayan sayfalar için, hreflang, Html’in <head> bölümüne etiket yerleştirerek uygulama yapmak, Html olmadığı için imkansızdır. Böyle durumlarda, belge varyantlarının göreli dilini belirtmek adına http üstbilgileri kullanılır. Normal web sayfalarına da uygun olan bu yöntem, daha çok yaygın olarak kullanılan içerik türlerinde kullanılır.

Hreflang etiketlerinde son uygulama şekli ise XML site haritalarıdır. Site haritaları; bir sayfanın hreflang’ını ve varyantlarını belirtmek için, ilgili işaretleme şeklinde yapılır. Bunun için xhtml:link özelliği kullanılır.

Aynı zamanda hreflang etiketleri oluşturulurken ve uygulanırken, otomatikleştirilebilir. Bunun için Google e-tablolar şablonu kopyalanır ve bazı aşamalar gerçekleştirilir.

Google e-tablolar şablonu ile;

  • Sitenin dil ve bölge yeri seçme: Bunun için Google e-tablo içinde “kurulum” sekmesine gidilir. En fazla 4 adet dil ve bölge seçimi yapılabilir.
  • URL’leri yapıştırma: Bunun için Google e-tablo içinde “URL” sekmesine gidilir. Seçilen 4 dil ve bölge için başlık hücresi seçilir. Burada “X-varsayılan” değerleriyle ilgili beşinci bir sütun daha vardır.
  • Hreflang XML site haritası indirime: Bunun için yine Google e-tablo içinde “sonuçlar” sekmesine gidilir. Buradan XML haritası için otomatik oluşturulacak kod alınmalıdır. A sütunundaki her şey kopyalanıp bir XML belgesi yapıştırılmalıdır. Bu web sitesine yüklenir ve ardından Search Console aracılığıyla Google’e gönderilmelidir.
  • Sayfadaki değişiklikler günlüğe kaydetme: Web sitesine çevrilmiş bir sayfa eklenip kaldırıldığında, bu değişikliklerin Google sayfasına kaydedilmesi gerekir. Bir sayfanın kaldırılması durumunda URL silinmelidir. Yeni bir sayfa eklenmesi durumunda, yeni sayfa sürümünü, uygun sütuna eklemek gerekir.

Böylece sayfa, site haritası kodunu, anında yeniden oluşturur. Eski kod yerine site haritasına kopyalama ya da yapıştırma yapmak gerekir.

Hreflang Kullanımında Nelere Dikkkat Edilir?

Hreflang etiketi SEO açısından büyük öneme sahiptir. Hedeflenen bölgedeki kullanıcıların siteye çekilebilmesi için, hreflang etiketi kullanılır. Doğru dil kullanıldığında, kullanıcılar arama motorları sonuçlarına bakar ve aramalara uygun nitelikte site olduğu için, siteyi incelemeye karar verir.

Diğer yandan hreflang etiketi, sitedeki orijinal olmayan içerik sorunlarına karşı da etkilidir. Örneğin bir e-ticaret sitesinde Fransa ve Amerika baz alınmış olabilir. Ancak sitelerdeki tek farklılık fiyatların farklı olmasıdır. Bu durumda Google botları, sitelerin farklı olduğunu varsayar ve sitenizi kopya içerik kullanmakla cezalandırır. Ancak her sayfanın hreflang etiketi taşıması, Google gözünde iyi derecelendirilir. Farklı dillerin ve bilgilerin optimize edildiğini görür ve kopya içerik problemine son verir.

Buna göre hreflang etiketi kullanırken;

  • Geçerli ülke kodlarının kullanımına dikkat edilmelidir.
  • Etiket sıralaması yaparken ilk önce dil sonra dil kodu yazılmalıdır.
  • Sayfalar arası bağlantı, doğru şekilde yapılmalıdır.

Diğer yandan etiketi oluştururken, otomatikleştirilse bile bazı yaygın hatalar ortaya çıkabilir. Bu yaygın hatalar arasında;

  • İnsan hataları
  • Yanlış etiket kullanma
  • Standart olmayan URL’lerin işaretlenmesi

İnsan hatasını tespit etmek çoğu zaman kolay olmayabilir. Bir sayfanın değişmesi, 404 hatası alınması, URL’nin yanlış yazılması gibi birçok yaygın insan hatası olabilir. Bu hataları gidermek için, periyodik taramalar yapılmalıdır.

Etiketlerin yanlış yazılması; arama motorlarının sayfanın o sürümünü görmezden gelmelerine neden olur. Bu yüzden sorunları gidermek için tarama yapılmalı ve hatalar düzeltilmelidir.

Yapılan hataların bir tanesi de standart olmayan URL’lerdir. Kimi zaman www dışarıda bırakılır ya da URL sonunda bölü çizgisi bırakılabilir. Bu tür hatalar, yine site taraması ile analiz edilip düzeltilebilecek sorunlardır. 

Hreflang etiketini doğru kullanmak, sitenizdeki insan hatalarından kaynaklanan sorunları çözümlemek için, konusunda uzman ve deneyimli Seorative uzmanlarıyla iletişime geçebilirsiniz.