White Hat ve Black Hat SEO Nedir? Teknikleri Nelerdir?

White Hat, Black Hat SEO Nedir?

SEO ile ilgili olan ve SEO konusunda bilgi edinmek isteyen kişilerin merak ettiği White, Gray ve Black Hat SEO tanımlarını sizler için derledik. Bu yazımızda White, Gray ve Black Hat SEO tanımlarını detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.

White Hat (Beyaz Şapka) SEO  Nedir?

Arama motorlarında arama sonuçlarında en üst sıralarda yer alabilmek için SEO çalışmaları gerçekleştirilmektedir. Web siteleri SEO ayarlarına uygun bir şekilde optimize edilirken arama motorlarının yönergeleri doğrultusunda etik taktikler kullanılmaktadır. Bunlar beyaz şapka ya da White hat olarak adlandırılmaktadır. White hat ile oyunu kurallarına göre oynayarak ve rakiplere zarar vermeden web sitelerinin performansını artıran stratejik çalışmalardan bahsedilmektedir. White hat SEO ile en iyi kullanımı deneyimi sunulmaktadır. 

Black Hat (Siyah Şapka) SEO Nedir?

Black hat SEO, arama motorlarının sıralamasında yapay bir şekilde yükseltmek için kullanılan taktiklerdir. Bu durumda white hat SEO ile black hat SEO’nun arama motorları yönergelerine uyma noktasında ayrıştığını ifade etmek mümkündür. Black hat SEO, Google talimatlarının dışına çıkarak SEO çalışmaları yapılmasına denmektedir. Haliyle cezalandırılması, daha ağır sonuçlara yol açmaktadır. 

Gray Hat Nedir?

Bazı durumlarda otomatik olarak cezalandırılmayacak biçimde black hat ve white hat arasında geçiş yapılabilmektedir. Bu noktada gray hat SEO’nun black ve white hat SEO’nun karışımı olduğunu ifade edebiliriz. Gray hat SEO, arama sonuçlarını manipüle etme noktasında kurallara uymasada bazı noktalarda kesin ihlalden kaçınmaktadır. 

Google’ı Manipüle Etmek Her Zaman Zararlı Mıdır?

Yukarıda verilen bilgiler doğrultusunda bu soruya “Hayır” olarak yanıtlayabiliriz. Çünkü Google’ı manipüle etmek her zaman zararlı değildir. Burada Google’ı manipüle etmekten ziyade Google’a etki edilen bir çerçeve ifadesini kullanmak daha doğru olacaktır. Kimileri güzel etkiler sağlarken, kimilerinin etkileri kötü olabilmektedir. Fakat Google’ı onun istemediği yönde manipüle etmek de mümkündür. Örneğin; normalde olmaması gereken veya olduğunda çok da anormal görünmeyecek sinyallerle, sitenizi daha iyi gösterebilirsiniz.

Google tarafından istenmeyen taktiklerin izlenmesi ile de faydalı, güzel ve kaliteli işlere imza atılabilir. Site mevcut haliyle google.com.tr üzerinde iyi çalıştığından, Google’ı manipüle ederken doğru adımları attığınız için Google bu durumu fark etmeyebilir. 

İlgili çalışmanın ardından belki 1 ay, belki 4 ay sonra Google’ı manipüle etmek zararlı hale gelecektir. Başlangıçta 4 ay çok uzun bir süre gibi görünebilir. Ancak bu süre zarfında belli kelimeler ile kayda değer ticari başarılar elde edilebilmektedir. 4. aya gelindiğinde ise yeni liste kurularak aynı döngüye yeniden girilebilir. Bu özellikle riskli sektörler için olumlu sonuçlar veren bir süreç olsa da zararlı olduğunu da ifade etmek gerekir. Öte yandan, Google’ın bu anlamda gelişmeye yeterince açık olmadığını söylemeliyiz.

Backlink Çeşitlerinin Tamamı Zararlı mı?

Tüm backlink çeşitlerinin tamamıyla yasak olduğunu söyleyemeyiz. Backlinkler de en önemli husus doğal olduğunu göstermektir. Doğalmış gibi yapılan taktikler, backlink çeşidi kötü olsa dahi başarılı bir backlinke dönüştürmektedir. Bu noktada PBN’in ne kadar iyi yapabileceğine değil yorum backlinki’nin nasıl daha iyi yapılabileceğine odaklanmak gerekmektedir. Backlinklerin en iyi şekilde doğalmış gibi gösterilmesi için ücretli link satın almanın en etkin biçimde nasıl gerçekleştirileceğini araştırmak da faydalı olacaktır. 

Bu noktada hangi yönde seçim yapacağınıza detaylı araştırmalar sonucunda karar vermeniz gerekmektedir. Bunlar SEO’da kullanılmakta olan ve fayda sağlayan taktikler olsada uygulanmaların başarıya ulaşmayı garanti etmesi mümkün değildir. 

Manipüle etmek her zaman zararlı olmayabiliyor. Bu nedenle riskli kavramı bu durumu çok daha net bir şekilde ifade etmektedir. Çünkü backlink ile ilgili x zararlıdır, y zararlı değildir demek zordur. Çünkü backlinkin zararlı, zararsız ya da başarılı, başarısız olmasını etkileyen pek çok faktör bulunmaktadır. İyi ya da kötü taktirler ile bu faktörleri riskli ya da risksiz hale dönüştürmek mümkündür.  Ancak Google kötü taktikleri kullandığınız için iyi taktiklerinizi yok saymayacaktır. Dolayısıyla, optimum bir sonuç elde etmek adına iyi ve kötü taktiklerin bir arada kullanıldığı örneklerden söz edilebilmektedir.

Kullanılan iyi taktiklerin, kötü taktiğin risklerini azalttığını ifade edebiliriz. Böyle bir durumda, taktiğin zararlı olduğunu söylemek doğru olmayacağı için riskli ifadesini kullanmak tercih edilmemektedir. 

Zararlı Backlinkler’den Kurtulmak

Zararlı backlinklerden kurtulmak, site dışı SEO’ya ilişkin önem taşıyan konulardan biridir. Web dünyasının doğası gereği sitenize bir şekilde bilerek veya bilmeyerek backlink almış olabilirsiniz.

Zararlı backlinkleri reddetmek için Google’a ait Search Console’dan faydalanmak mümkündür. Fakat bağlantı reddetme aracı, biraz daha bağımsız bir modül olarak kullanılmaktadır. Bu araç ile backlinklerden kurtulmanın dışında Google üzerinden alınmış olan backlinkler de rededilebilmektedir.