SEO’ya Ne Zaman Başlamak Gerekir? Ne Kadar Sürer?

SEO'ya Ne Zaman Başlamak Gerekir? Ne Kadar Sürer?

SEO kavramı, günümüzde internet kullanımının artması ve teknolojinin gelişmesi ile birlikte hayatımıza girmiştir. İnternet ve sağladığı faydalar ile ilgilenen pek çok kişi SEO kavramına dikkat eder. SEO’ya ne zaman başlanır? SEO ne kadar sürer? Gibi sorular bireylerin en çok merak ettiği konulardır. Şimdi gelin SEO ile ilgili en çok merak edilenleri inceleyelim. 

SEO’ya Ne Zaman Başlamak Gerekir?

SEO’ya başlamak için belirli bir zaman dilimi yoktur. Eğer bir web sitesine sahipseniz ve bu web sitesine ayıracak zamanınız varsa dilediğiniz gibi SEO çalışmalarına başlayabilirsiniz. Bu nedenle SEO’ya başlamak için belirli bir zamanın olmadığını ve sürenin tamamen sizinle ilgili olduğunu ifade edebiliriz.  Ancak yine de SEO çalışmalarında başarı elde edilmesi için çalışmalara olabildiğince erken başlamanız gerekmektedir. 

Web siteniz henüz hazır değilse ya da bir web sitesine sahip olmak istemiyor olsanız da SEO ile ilgili bilgi edinmek istiyor olabilirsiniz. SEO çalışmalarını profesyonel bir hizmet olarak sunabilir ya da ileride web sitenizde uygulamak adına bilgi edinebilirsiniz. Özellikle SEO uzmanı olmak ve dijital pazarlamanın sağladığı avantajlardan en iyi şekilde faydalanmak istiyorsanız SEO konusunda profesyonel bir destek almanız gerekmektedir. Aynı zamanda web sitenizi kurmadan önce de SEO ile ilgili bilgi sahibi olarak kendinizi geliştirebilirsiniz.  

SEO çalışmalarına ne zaman başlanacağı konusuna döndüğümüzde belirtmemiz gereken önemli bir husus vardır. Bu da rakiplerinizdir. Rakipleriniz her geçen gün SEO çalışmaları yapmaya devam eder. Bu nedenle sizin bu çalışmalar başlamak için daha fazla beklememeli ve hemen faaliyete geçmelisiniz. Siteniz mevcutsa içeriklerinizi planlandırmaya başlayabilirsiniz. Henüz bir siteniz yoksa SEO konusunda bilgi edinerek ortaya çıkacak vakit kaybını önleyebilirsiniz. 

SEO Çalışmaları Ne Kadar Sürer?

SEO çalışmalarında bir süre yoktur. Başarı elde edene kadar çalışmaları yapmalı ve sonrasında ise arama motorlarında geldiğiniz konumu korumak için çalışmalar gerçekleştirmeye devam etmelisiniz. SEO çalışmaları yaparken dikkat edilmesi gereken en önemli nokta sektörün zorluğudur. Sektörün zorlayıcı bir yapıda olması hem sizi hem de rakibinizi zorlamaktadır. Rakipleriniz sizden önce çeşitli SEO çalışmalarına başladıysa Google aramalarındaki ilk sıralardaki yerlerini çoktan almıştır. Ancak ilk sıralarda olmayan ya da sırasını korumak isteyen rakipleriniz ile baş etmek zorundasınız. Dolayısıyla tüm web sitesi sahipleri birbirlerini geçmek için adeta bir yarış içerisindedir. Eğer ticari hacmi ve Google’da aranması düşük bir sektöre giriyorsanız daha az çalışma ile de başarı elde edebilmeniz mümkündür. 

Pek çok kişi SEO konusunda çalışmalar yaptırırken yüksek rakamlar kazanabileceğini düşünmektedir. Ancak bunu düşünürken şu konuya da değinmek gerekir; yüksek rakamlar kazanabileceğiz bir sektörde bunu fark eden başka rakipleriniz yok mudur? Elbette vardır. Rakipleriniz büyük bir ihtimalle SEO çalışmalarını yaparak bir aşamaya kadar gelmişlerdir. Sizin rakiplerinizi geçebilmeniz için haliyle onların yaptığı kadar ya da onların yaptıklarından daha kaliteli çalışmalar yapmanız gerekmektedir. Bu noktada rakiplerinizi geçmek ve geldiğiniz konumu korumak için SEO çalışmalarını düzenli ve sürekli bir şekilde yapmanız gerekmektedir. 

SEO çalışmaları yaparken bir diğer önemli nokta ise kendinize belirlediğiniz hedeftir. Kimi sektörlerde ilk sayfaya gelmek kayda değer bir başarı olurken kimi sektörlerde ise ilk 5 veya ilk 3 sırada olmak gerekmektedir. Burada da yine sektörünüzün zorluğunu bilmek gerekmektedir. Örneğin optimizasyon yapacağınız maddeleri zamana yayarak yaptınız ve Google sizi görüp ilk 100’e dahil etti diye düşünelim. İlk 100’e girmeniz durumunda 99 tane rakip web sitesi ile savaşmak zorunda kalırsınız. Bu rakiplerinizi teker teker geçmeniz ve sürekli olarak SEO çalışmalarını sürdürmeniz gerekmektedir.  

Buraya gelmek haliyle ciddi bir süreç olacaktır. Çünkü onların yaptığı çalışma ve işlemleri sizin de SEO çalışmaları dahilinde sürdürmeniz gerekmektedir. Aşama aşama bulunduğunuz sayfadan ilk sayfalara doğru yükselmelisiniz. SEO çalışmalarını gerçekleştirirken aceleci davranmamalısınız. Önce ilk 5 sayfada yer almayı hedefliyorsanız bu hedefinize ulaştığınızda 4.sayfada yer almak için çalışmalısınız. Bunların her biri bir miktar zaman aldığı için çalışmalarınızın süresi de belirlediğiniz hedeflere değişiklik gösterecektir.

SEO çalışmalarında bir diğer önemli nokta ise sitenizin Google ile var olan ilişkisinin değeri veya gücüdür. Hali hazırda bir siteniz varsa ve Google ile bir ilişkisi söz konusu ise işiniz çok daha kolaydır. Çünkü bu ilişki sayesinde belirli bir puan elde edersiniz. Bu puanlar web sitenizin de Google’daki görünürlüğünü doğrudan etkilemektedir. SEO uzmanları SEO hizmetlerimizi vermeden evvel, potansiyel müşteri adaylarının var olan sitesinin gücünü yani puanını  incelemektedir. Çünkü sıfır siteyle veya kurulmamış siteyle, kurulmuş ve Google’da belirli bir güce erişmiş siteler arasında çok fark vardır. Bu da çalışmanın süresini değiştirmektedir. Bu süre ile ilgili net bir şekilde bilgi vermek mümkün değildir. 

SEO çalışmalarında süreyi etkileyen bir diğer unsur içeriklerdir. Sitenize içerikleri yerleştirdikten sonra SEO kurallarına uygun bir şekilde düzenlemeniz gerekmektedir. Bunun da bir değeri ve aldığı bir zaman vardır. Örneğin web sitenizi 2 yıl önce kurduysanız ve aktif bir şekilde kullanmadıysanız SEO çalışmalarına harcayacağınız zaman değişkenlik göstermektedir. Hiçbir şekilde SEO çalışmaması yapılmamış eski bir site dahi yeni bir siteden çok daha güçlüdür. Bunun gibi birçok faktör süreyi ve süreci değiştirmektedir çünkü Google siteyi tanımıştır. 

SEO süresini ve sürecini etkileyen faktörler arasında daha önce SEO çalışmalarının yapılıp yapılmadığı konusu yer almaktadır. Daha önce sizin tarafınızdan veya başka bir SEO uzmanı tarafından bu siteye çalışma yapılmış olabilir. Kötü çalışmalar web sitenizi düşürürken iyiler ise web sitenizi iyileştirecektir. Bunların da bir değeri vardır. Bu da az önce bahsedilen ilişkinin değeri-gücü şeklindedir. Sitenin SEO gücünün yükselmiş olup olmaması, değer kazanıp kazanmaması SEO başarısının süresini etkilemektedir.

Rakipler SEO çalışmalarında son derece önemli bir noktadır. Rakipler çeşitli unsurlar dahilinde SEO çalışmaları için önemli hale gelmektedir. Bu unsurlardan ilki rakip sayısıdır. Rakip sayınız arttıkça SEO çalışmalarının zorluğu ve süreci artmaktadır. SEO çalışmaların bir diğer unsur ise rakiplerin SEO çalışmalarının içeriği, kapsamı veya onların kaynakları gibi etkenler ile ilgilidir. 

Rakiplerin SEO çalışmalarının içeriği önemli olan bir diğer unsurdur. Yani hangi maddeleri yapmışlar, hangi maddeleri yapmamışlar konusu son derece kritiktir. Rakipler hangi maddeleri ne kadar iyi yapmışlar, ne kadar kötü yapmışlar, kapsama yani içeriğe mi odaklanmışlar yoksa tekniğe mi odaklanmışlar? Bu tarz sorulara cevap vererek rakipler ile ilgili önemli bir şekilde bilgi edinebilmeniz mümkündür.  

SEO çalışmalarında sürecin ve sürenin belirlenmesini sağlayan bir diğer önemli unsur rakiplerin istikrarıdır. Rakiplerinizin SEO yapma süresi ve onların istikrarı sizin başarınızı doğrudan etkilemektedir. Belirli aralıklar ile SEO çalışmalarını gerçekleştiren rakipleriniz ilk sıralardaki yerini almasında istikrar büyük bir öneme sahiptir.  İstikrarlı bir şekilde SEO çalışması yapan rakipleri geçmek zordur. Sizin bu rakiplerinizi geçebilmeniz için onlardan daha fazla SEO çalışması gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Bunun yanı sıra SEO çalışmalarında başarı elde edilmesi için Google ile sürekli iletişim halinde olunması gerekir. 

Bu noktada sizin de SEO çalışmalarını düzenli ve istikrarlı bir şekilde gerçekleştirmeniz gerekmektedir. Bu sayede SEO çalışmaları ile profesyonel ve kaliteli bir sonuca ulaşabilirsiniz.  

SEO çalışmalarının süresini belirleyen bir diğer madde yapılan çalışmaların sıralamalara etki etme süreci olarak ifade edilmektedir. Çalışmaların web sitelerinin başarısına etki etme süreci genel olarak hızlı bir şekilde gerçekleşmektedir. Çünkü Google botları günümüzde son derece hızlı bir şekilde çalışmaktadır. Bazen sitelerde yapılan çalışmalar saniyeler içerisinde Google tarafından algılanmaktadır. Örneğin bir içerik eklediğinizde Google onu 3 günde görür. Diğer içeriği yüklediğinizde de bir 3 gün sonra görür. Ancak tek seferde içerikleri yüklerseniz Google da tek seferde içeriklerinizi algılayabilir. 

SEO süresinin belirlenmesinde ki başka bir madde ise bireylerin SEO çalışmaları yapmak için ayıracakları vakittir. SEO faaliyetlerine nasıl vakit ayırdığınız tamamen sizinle ilgilidir. Dilerseniz günde 5 saat SEO çalışmalarına ayırabilir dilerseniz de haftada 5 saat bu çalışmalar ile ilgilenebilirsiniz. 

Rakamlarla SEO Çalışmaları

SEO çalışmasının ne kadar sürmesi gerektiğine bakıldığında minimum 2-3 aylık bir süre gerekir. Peki, neden 2-3 ay? Sektörden sektöre farklılık gösterse de çalışmalarda ortalama süre 2-3 ay olarak kabul edilmektedir. Çünkü Google botlarının siteyi tanıması ve rakipleri geride bırakmak için bu süre gereklidir.

Sektörel zorluğun ortalama olduğu ve anahtar kelime rekabetinin de zor olduğu bir alanda SEO çalışması yapılacaksa ilk 5 hedefi için 6 aylık bir süreden söz etmek gerektiği unutulmamalıdır. Bu sürelerin değişkenlik göstermesinden söz edilebilir. Ancak ideal olanı araştırıyorsanız 6 ayı gözden çıkarmanız beklentilere ulaşma noktasında anlamlı olacaktır.

Önerilen Yazı: Anahtar Kelime Nedir? SEO Uyumlu Anahtar Kelime Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?

Her anlamda sizleri zorlayacak bir sektör düşünüldüğünde 6 ile 12 aydan bahsetmek mümkün olacaktır. Rakiplerin çalışmaları devam ederken sizin için çalışma yapmak da git gide zorlaşıyor. Üstelik daha önceden çalışmalar gerçekleştirmiş olan firmaları yakalamanız da gün geçtikçe ciddi bir zorluk olarak ortaya çıkıyor. Ayrıca ilk sayfaya gelmenin kolay olduğu bir sektör çok talep görmeye başlayınca bir anda ilk sayfada yer almak daha zor bir duruma dönüşebiliyor.

Örnekler üzerinden değerlendirme yapılırsa daha net sonuçlara ulaşmak mümkün olacaktır. İyi düzeyde çalışmaların yapıldığı ve kaliteli sonuçların elde edilmek istendiği bir marka olarak ne kadar çalışma yaparsanız sonuçları o derece hızlı bir şekilde alabilirsiniz. Çalışma sonuçları ne kadar hızlı etki ortaya çıkarsın isteniyorsa o derece çok çalışma gerçekleştirmek gerektiğini bilmelisiniz. Sürecin sektör zorluğu ve kolaylığına bağlı olarak farklılaşacağını bilmeli ve 3-6-12 ay arasında değişkenlik görüleceğini de unutmamalısınız.

Web sitenizi henüz kurmamışsanız ve SEO çalışmasının süresi ile alakalı değerlendirmeler yapacaksanız da onlarca alternatifi değerlendirmeniz gerekir. Hangi ihtimalin ne tür bir sonuç doğuracağını bilerek harekete geçmek sizin adınıza daha başarılı sonuçlar ortaya çıkaracaktır. Zira tek başına sektör değerlendirmesi yapmanın anlamlı olmayacağı açıktır. Zorluğu getiren durumları ve diğer pek çok hususu değerlendirerek çözüm üretmelisiniz.

Web sitenizin olup olmamasına bakmaksızın sektörün ilerideki 6 aylık periyotta performansı ne olacak şeklinde düşünmelisiniz. Bu durum yapacağınız çalışmalarla alakalı zorlukları ve kolaylıklarlı anlamanız konusunda size yardımcı olacaktır. Aksi takdirde henüz başladığınız bir işte doğru değerlendirmeleri yapmamış olmanın sonuçlarına katlanmak durumunda kalabilirsiniz.

Çalışmalarınızı titiz bir şekilde gerçekleştirmenin size getirisi daha ön sırada yer almak ve daha fazla trafik olacaktır. Ancak çalışmalarınızı sürdürerek ilk sırada yer almaya devam etmek mümkün olacaktır. Fırsat ve tehditleri doğru değerlendiren hemen her web sitesi için ilerleyen süreçte daha az emek harcayarak daha doğru sonuçlar almak mümkün olacaktır. Sonuçları 2-3 ayda almak çoğu zaman yeterli olsa da bazen agresif seçimler de gerçekleşebiliyor. Örneğin 1 ayda gerçekleştirilmesi gereken çalışmalar 1 haftaya sıkıştırılıyor. Bu durum riskli olsa da doğallıktan ayrılmadığınız sürece sizi öne çıkaracaktır.

SEO konusunda süre uzadıkça bazen moral kayıpları ve hedeften şaşmalar olabiliyor. Ancak ısrarla gerçekleşen çalışmalar SEO konusundaki başarınızı daha sürdürülebilir kılıyor. Sürecin uzamasında en ciddi problem insanların SEO uzmanı olmaktan vazgeçmesi şeklinde kabul ediliyor. Ancak her ne olursa olsun dijital mecraların çok değerli olması ve insanların burada yer almak istemesi SEO konusunun değerini kaybetmemesini destekliyor.

SEO çalışmaları ile başarıya ulaşırken sektör büyüklüğünden fayda sağlamak da önemli bir duruma dönüşüyor. Ancak şu anda 6 aylık bir çalışmanın ilerleyen periyotta 10 ay sürmesi ihtimali ortaya çıkıyor. Bu tür durumlarla karşılaşmamak ve mevcut imkanlardan maksimum verimi sağlamak adına mutlaka fırsatları değerlendirmelisiniz. Öte yandan kazancın da süreye bağlı olarak değişkenlik göstereceğini bilmek gerekir. Rekabet arttıkça sektörün değeri de artacağından şu an 5. sıradaki bir web sitesinin kazandığı miktarla ilerleyen süreçlerde aynı konumdaki bir web sitesinin kazancı da aynı kalmayacaktır. Bu nedenle de erken davranmak başarıya ulaşmak adına hayli özel sonuçlar doğuracaktır.

Başarıya Ulaştıktan Sonra Rakipler

Başarıya ulaşmanın ne kadar süreceğini konuşurken başarıyı yakaladıktan sonra da neler olacağı noktasında değerlendirmeler yapmak gerekir. Bu noktada en önemli detay SEO çalışmasının durup durmayacağıdır. Bir web sitesinin yerini aldıktan sonra bu web sitesinin sizin yer kapmanızı kabulleneceğini düşünüyorsanız hata yapıyorsunuz. Çünkü rekabet hiçbir zaman durmaz. Sürekli olarak yer kapma mücadelesi gerçekleşir ve yerinizi sağlama almanız hayli önemlidir. Trafiğini düşürdüğünüz ya da maddi anlamda kayıp yaşamasına neden olduğunuz rakibiniz bu durumu tersine çevirmeyi amaçlayacaktır.

Rakipleriniz SEO’ya ara vermiş ya da devam ediyor olabilir. Eğer rakiplerinizi geride bıraktıktan sonra onlar kaybettikleri sırayı geri almak için harekete geçmişlerse bu sizin için çalışmaları devam ettirmek hatta arttırmak gerekliliğini ortaya çıkaracaktır. Yarış devam ederken mola vermenin sizin adınıza ciddi kayıpları beraberinde getireceğini unutmamalısınız. Çalışmanın yoğunluğu farklı olsa da SEO’ya devam etmeniz yerinizi korumanız noktasında çok çok değerli olacaktır. Bu konuda asla hata yapmamalısınız.

SEO çalışmaları neticesinde sizi geçemedikleri durumda rakiplerinize yönelik ne tür bir çalışma gerçekleştirmeniz gerekir? Bu durumda son kararı siz vermelisiniz. Daha yüksek seviyelere çıkmak ya da geçilmeyi zorlaştırmak sizin elinizde. Beklemeyi tercih ettiğinizde ileride bir yerde rakiplerinizin sizi geçmesini beklemeniz anlamı ortaya çıkacaktır. Mevcut sıranız sizin için yeterliyse ve gücünüzü başka bir yere kaydırma amacınız varsa bu durumda SEO çalışmalarına ara verebilirsiniz.

SEO’da durumu değerlendirmek ve analizler gerçekleştirmek oldukça özeldir. Çünkü sıralamanızı kontrol etmeden bu konuyu rafa kaldırmanız bir anda 2. ya da 3. sıralara kadar gerilemenize neden olabilir. Mevcut durum sizi fazlasıyla tatmin ediyor olsa da geleceği de düşünerek harekete geçmeniz önemlidir. Bu noktada ayların emeğini heba etmemek adına sürekli tetikte olmanızı öneriyoruz. 

Rakiplerim Çalışmalara Devam Ediyor mu?

SEO’da çalışmalarınızı kusursuz bir şekilde yapıyor olsanız da rakiplerinizi göz ardı etmemelisiniz. Burada da rakiplerin çalışmaları gerçekleştirip gerçekleştirmediğine göz atmalısınız. 

Rakiplerinizi değerlendirirken Google sıralamalarını bir değerlendirme kıstası olarak ele alabilirsiniz. Ön sıralarda olduğunuz anahtar kelimelerde geri düşüşler olup olmadığına bakmalısınız. Sıralamanız gün geçtikçe geriliyorsa rakipleriniz iyi yolda demektir. Bu nedenle de rakiplerin çalışma gerçekleştirdiğini bilmeli ve buna uygun bir şekilde hareket etmelisiniz.

Organik trafik rakiplerinizi analiz etmede en önemli seçeneklerden bir tanesidir. Web sitenize yönelen organik trafik verilerini haftalık ve aylık bir şekilde analiz ettiğinizde olumsuz yönde ciddi değişimler varsa rakipleriniz SEO çalışmaları yapıyor demektir. Tıklanma oranı ve dolayısıyla trafiği düşüren rakibi saptayarak onu geride bırakmaya çalışmalısınız.

Rakiplerinizin neden olduğu değişimi titiz bir şekilde ele alarak sıralama kayıplarını önlemelisiniz. Bunun yanı sıra sıralamadaki yeri geri almanın da uzun zaman alacağını unutmamalısınız. Bu süre bazen 1 ay olabilirken bazen de 6 ay olabilmektedir. Ancak her ne olursa olsun rakipleri doğru analiz etmek SEO’da başarıya ulaşmanın en ciddi yöntemlerinden bir tanesidir.

Rakiplerinizi değerlendirirken anahtar kelimeler üzerinden bir yöntem belirlemeniz muhtemeldir. Lokal olmayan SEO çalışmalarında işiniz daha zor olabilir. Ancak burada doğru adımları atarak da sıralama kayıplarının önüne geçebileceğinizi unutmamalısınız. Harcadığınız emeğin karşılığını alarak siz de en başarılı sonuçlara ulaşın. Üstelik rakipleriniz kim olursa olsun sürekli analizlerle beklediğiniz başarıyı yakalayın!