Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Nedir? Nasıl Hesaplanır?

Tarama Bütçesi Crawl Budget Nedir?

Milyonlarca internet sitesinin bulunduğu mobil bir ortamda bir internet sitesinin yükselmesi pek kolay olmayabilir. Ancak bir internet sitesinin yükselip yükselmemesinden daha mühim konular vardır ki o da sayfanızın indekslenip indekslenmediğidir. Tarama bütçesi optimizasyonu yapılmadığı takdirde internet sitelerinin sıralandığını görmek mümkün değil.

Türkçe çevirisi ile Tarama Bütçesi anlamına gelen Crawl Budget arama motorlarının kullandığı botların bir internet sitesine ayırdığı bütçedir. Her internet sitesinin içeriğine, otoritesine ve uyumluluğuna bağlı olarak değişen tarama bütçesi; arama motorlarının internet sitesi arama maliyetini ve süresini azaltmaya yöneliktir.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Nasıl Hesaplanır?

Google botlarının bir internet sitesini tarama sıklığı o sitenin back link kalitesine, boyutuna, sayfa sayısına ve Google tarafından ne kadar önemli görüldüğüne göre değişiyor. Hesaplanan sayı önceden belirlenmiş bir değerin altına düştüyse bahsi geçen internet sitesinin indeksi artık güncel durumda olmaz, bu yüzden sitenin sayfa değerlerinde de azalış yaşanır.

Bir internet sitesinin tarama bütçesi hesaplama işlemini yapmak için izlemeniz gereken adımlar şu şekilde listelenebilir:

  • Dizine eklenmiş olan toplam sayfa sayısını öğrenmek adına Google Search Console’a, oradan Menü’ye, Menü’den Google Dizini’ne, Google Dizini’nden ise Dizin Durumu’na giriş yapmalısınız.
  • Öğrenmeniz gereken bir diğer istatistik olan günlük taranan sayfa sayısını öğrenmek için ise Google Search Console’dan ulaştığınız Menü’ye girmelisiniz. Burada sıralanan seçeneklerden Menü’yü, ardından Tarama’yı, en sonunda da Tarama İstatistikleri’ni seçmelisiniz.
  • Bir internet sitesinin tarama bütçesini hesaplamanıza yardımcı olan crawl budget hesaplama formülünü kullanmanız gerekiyor. Bu formül dizine eklenmiş olan toplam sayfa sayısının günlük taranan sayfa sayısına bölünmesidir.

Yukarıda belirtilen aşamaları düzgün bir şekilde yerine getirdikten sonra elde ettiğiniz sonucu değerlendirmeniz gerekiyor. Elinizde olan sonuç eğer 10’un üzerindeyse bahsi geçen internet sitesi için acil bir şekilde tarama bütçesi optimize edilmelidir. Ancak sonucunuz 3’ün altında bir değerse hesaplamanın yapıldığı internet sitesi için her şey yolundadır.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Neden Önemlidir?

Arama motorlarının botlarının internet sitelerini taramalarına bağlı olarak değişebilen tarama bütçesi, Google başta yer almak üzere birçok arama motoru için vazgeçilmezdir. İnternet sitenizde arama motoru botları tarafından algılanan herhangi bir negatiflik yoksa tarama bütçeniz artacaktır, internet sitenizde gerçekleştirmek istediğiniz değişiklik ve güncellemeler takip edilebilecektir.

Bu işlemlerin sonucunda ise internet siteniz kullandığınız arama motorunun sonuçlarında sıralanacaktır. Kısa bir özetle olumlu bir tarama gerçekleşmeden indekslenme yapılamayacağını, indekslenme yapılamadığında da internet sitenizin sıralamada yer almayacağı söylenebilir. Ancak crawl budget optimize işlemlerini kolay bir şekilde gerçekleştirerek bu dertten kurtulmanız da mümkündür.

Tarama Bütçesini (Crawl Budget) Etkileyen Faktörler Nelerdir?

Bir internet sitesinin arama sonuçlarınla görülebilmesi için indekslenmesi, indekslenebilmesi için de bahsedilen internet sitesinin taramasının olumlu sonuçlanması gerekiyor.

Bir internet sitesinin geleceği için karşılaşmamanız gereken olumsuz tarama bütçesi faktörleri şu şekildedir:

  • Soft (Http 404) hataları
  • Saldırıya uğramış ve hacklenmiş sayfalar
  • Yönlü olarak gezinme menüleri
  • Parametreler olarak da geçen oturum ID’leri
  • Kopyalanmış, özgün olmayan içerik
  • İç linkleme sayfaları
  • Zayıf ve sürekli tekrarlanmış içerikler
  • Sunucunun sağlık durumu
  • İnternet sitesinin açılma hızı
  • http durum kodlarına sahip olan linkler
  • İnternet sitesinde yer alan kalitesiz içerikler
  • Yönlendirme zincirleri

Bunlar internet sitenizde bulunuyorsa ve internetinizin tarama bütçesi hesaplaması yüksek çıktıysa yukarıda sıralanmış olan içeriklerden kurtulmanız gerekiyor.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) Nasıl Optimize Edilir?

İnternet sitenizin tarama bütçesini iyileştirmek, Google aramalarında sitenizin üst sıralarda görünmesine yardımcı olacağından tarama bütçesini optimize etmek şarttır.

İnternet sitenizin hızını arttırdığınız takdirde arama motoru botları internet sitenizi verimli bir şekilde tarayabilecektir. İnternet sitenizin hızını arttırmak için ise internet sitenizde yer alan bir sayfadaki bütün görsel içeriğin ve Javascript CSS’in toplam boyutunu maksimum 1 MB olarak ayarlamalısınız. GZip ve BR gibi sıkıştırma araçlarını sunucunuza ekleyerek de internet hızınızı arttırmanız mümkündür.

Önerilen Yazı: Gtmetrix Nedir? Site Hızı Analizi Nasıl Yapılır?

3 ile başlayan bütün hata kodlarını gözden geçirerek 302 olan hata kodlarının hepsini 301’e çevirmelisiniz. İnternet sitenizde yer alan düşük kaliteli içerikli sayfaların dizine eklenmemesini sağlamalısınız. Bu şekilde internet siteniz arama motoru botları tarafından kaliteli olarak değerlendirilecektir.

Sitenizin mimari yapısını en küçük ayrıntılarına kadar inceleyerek yeniden düzenlemeye başlayın, ana kategori ve sayfalarda yapacağınız iyileştirmeler internet sitenizin tarama bütçesini optimize etmeye yardımcı olacaktır.

İnternet sitenizde hali hazırda bulunan ancak linklenemeyen sayfaları bularak bu sayfaları sitenizdeki uygun bölümlere yerleştirmelisiniz.

Aranılan sayfaya ulaşılamadığı durumlarda ortaya çıkan bir hata olan 404 hatalarını düzeltmek, tarama bütçesini optimize etmenize yardımcı olacaktır. Kalıcı olarak sildiğiniz sayfalarınız söz konusuysa o linki 301 ile başka bir sayfaya yönlendirebilirsiniz.

Tarama Bütçesi (Crawl Budget) ve SEO

Arama Motoru Optimizasyonu’nun İngilizce olarak kısaltılmış versiyonu olan SEO, internet sitenizin bilinirliği ve görünürlüğü açısından büyük önem taşıyor. İnternet sitenizin gelişimi için önemli iki faktör olan tarama bütçesi ve SEO ilişkisi ise birbirini desteklemeye dayanıyor. İnternet sitenizde tarama bütçesine yönelik olarak yapacağınız birkaç değişiklik ile internet sitenizi SEO uyumlu hale getirebilirsiniz. SEO uyumlu olan internet sitelerinin yerinin en üst sıralar olduğunu da unutmamak gerekir.